Skriv ut den här sidan

Vanliga frågor

Hur väljer jag Tensta vårdcentral som min vårdcentral?

Att att välja oss som ”din” vårdcentral kallas för att lista sig. Det kostar inget att lista sig hos oss.

Jag är listad på en annan vårdcentral, kan jag välja er?

Du är välkommen att lista dig hos oss.

Hur kan man enklast boka tid?

Det enklaste är att ringa till oss på telefonnummer 08-123 392 00.
Du lämnar ditt telefonnummer och våra sjuksköterskor ringer upp dig för tidsbokning.

Hur långa väntetider har ni till läkarbesök?

Till TenstaAkuten kan det uppstå 15-20 minuters väntetid på din bokade tid, eftersom det är en akutmottagning. Vi arbetar för att du ska få komma till våra läkare så snart som möjligt. Vi prioriterar riktigt akuta patienter först. Till bokade besök försöker vi alltid att minimera väntetiden och hålla tidramen för vårdgarantin.

Jag ska välja en läkare, har jag möjlighet att byta om jag skulle vilja?

Du kan byta till en annan läkare om du skulle vilja. Vi hjälper gärna till med det, antingen om du meddelar det när du ringer eller när du kommer till receptionen.

Får man träffa samma läkare varje gång?

På TenstaAkuten träffar du en annan av våra läkare men på bokade läkarbesök är vår ambition att du ska träffa den läkare som du valt.

Min mamma kan inte så bra svenska, kan ni hjälpa till med tolk och kostar det något?

På TenstaAkuten har vi fasta tolkar i arabiska och somaliska. Vi anlitar auktoriserade tolkar och det kostar ingenting för er. Ange vid bokningen att ni vill ha tolk till besöket och vilket språk det gäller så hjälper vi gärna er med det.

Jag har fått frikort från en annan vårdcentral, gäller detta hos er också?

Ja, ditt frikort är giltigt även hos oss.

Jag är i behov av körkortsintyg eller intyg inför studier, kan ni hjälpa mig?

Ovanstående intygsärenden hänvisar vi till Betania Spånga Företagshälsovård

Senast ändrad: 2017-01-25